Tuesday 12 September 2017

Mari kita berniaga



Salam semua...

Selepas hampir 5 bulan berhenti kerja, Allah bukakan jalan untuk aku berniaga kuih atas bantuan Mak Mala. aku tak pernah terfikir langsung nak menjual kuih. aku sibuk nak jual baju la, jual sarapan pagi la, jual buah potong dan sebagainya. Akhirnya aku memilih untuk jual kuih muih tradisional. aku masih lagi berharap untuk dapat kerja tapi nak dapat kerja tetap semula tu macam susahlah sikit. tapi bila dah mula berniaga aku rasa seronok sangat. ada masa kita sendiri. tak terikat dengan peraturan tapi kita kena cipta peraturan kita agar tak terlalu leka. berniaga kena ada peraturan dan displin tapi tak sama la macam kita makan gaji. 

Lepas dah pergi 2 kursus yang sangat bermanfaat, tibalah masanya untuk kita mula berniaga. Mula-mula kita cipta jenama kita sendiri dan logo. lepas tu kita pasarkan produk kita. tapi aku keluarkan barang tanpa letak sticker sebab tak siap lagi. nak tunggu logo n sticker siap nanti jadi lambat. jadinya kita bergerak dulu tanpa sticker dan jenama. sebulan setelah barang masuk dipasaran (lebih kurang), barulah aku letak sticker. merayaulah aku dari kedai ke kedai untuk letak sticker jenama sendiri. biar lambat tapi jangan tak buat langsung. Moga usaha aku dipermudahkan oleh Allah.

kuih muih aku da masuk di beberapa kedai berdekatan merlimau dan ada satu di KL. Kedai-kedai tersebut adalah:
  1. Kedai Kek Debunga, Taman Debunga, Merlimau
  2. Kualiti Mekar Sdn. Bhd, Telok Mas (lebih dikenali sebagai kedai salleh dalam)
  3. Ameer Fresh Mart, Taman Pertam, Semabok
  4. Ameer Fresh Mart, Duyong
  5. Kedai Anak Dara, Banda Hilir (betul-betul sebelah menara Taming Sari)
  6. Azzahrah serbanika, Masjid Sultan Alam Shah, Jalan Tun Razak, KL

Kepada sesiapa yang berminat dengan kuih-muih saya, boleh la dapatkan di kedai-kedai tersebut atau boleh terus berhubung dengan saya. Kuih apa yang saya jual? Jom tengok gambar di bawah:










sebatang RM 5. harga dalam gambar tersilap. 

Jangan malu, jangan segan. meh hubungi saya kalau teringin nak merasa kuih-muih yang sedap ni. tapi bergantung pada stok ya. tq


No comments:

Post a Comment