Thursday, 6 November 2014

dah konvo...yayy

Alhamdulillah akhirnya abis jugak aku belajar. Dulu masa memula daftar belajar rasa macam lama je nak tunggu 4 tahun. Tp pejam celik pejam celik dah konvo dah. Kejap je 4 tahun ni sebenarnya, pasal kelas hujung minggu je. Tu pun bukan setiap minggu, alternate weekend kata org kampung aku.


Dengan cik tinta kedua



Bergambar dengan rakan baik sepanjang pengajian


Jambangan coklat dari keluarga tercinta
Bersama kak nily yg juga rakan baik sepanjang pengajian

Kawan-kawan opis pun bagi hadiah tapi aku belum habiskan lagi. Ada tersadai depan tv. Duk umah berdua dgn tinta kedua mana daya nak abiskan.

Terima kasih kak aiman dan naz


Tuesday, 15 July 2014

Cerita Tentang Sampah

kalau bercerita tentang sampah dalam Malaysia ni memang takkan pernah tamat. kalau bercerita pasal tabiat manusia yang suka buang sampah merata pun takkan pernah tamat. sekarang ni saya nak bercerita pasal sampah kat tangga rumah saya. toksah cerita pasal satu Malaysia, cerita depan rumah sendiri je. saya ni duk rumah flat dan kawasan tempat tinggal saya ni memang kediaman orang melayu. cerita sampah yang saya nak sampaikan ni berkait rapat dengan sikap dan perangai orang melayu kita. minta maaf la kalau anda yang membaca luahan hati saya ni merasa sakit hati (ada ke orang baca..haha). tapi apa yang saya nak sampaikan ni memang benar-benar terjadi di hadapan mata saya. 

bercakap pasal tangga rumah flat saya tu, saya ni jenis suka menyapu tangga tersebut sebab mata saya jijik memandang sampah-sampah bertaburan ditangga dan juga depan pintu rumah saya. dari mana datangnya sampah-sampah itu menjadikan saya tertanya-tanya dan rasa pelik. bila saya keluar dari rumah nak pergi kerja atau pergi mana-mana, jarang saya terserempak dengan manusia kat tangga tu. tp sentiasa ada sampah. sampah yang memang wajib ada kat tangga rumah saya hingga ke bawah adalah puntung rokok dan juga kotak rokok. sebelum ni jiran depan rumah saya banyak kali juga la letak sampah dalam rumah dia yang dah diikat rapi tapi berair kat depan rumah dia. tp depan rumah dia adalah rumah sy. walaupun dia tak letak betul-betul depan pintu rumah saya (dia letak berhampiran pintu rumah dia) tapi air sampah tu mengalir dan semakin menghampiri pintu rumah saya. tuan-tuan bayangkanlah bagaimana jijiknya saya dengan perbuatan mereka tu. suatu hari saya dah rasa muak dengan perbuatan mereka ini jadi saya telah letakkan nota di bawah pintu rumah mereka. untuk pengetahuan anda semua, manusia yang tinggal berhampiran dengan rumah saya ni (maksudnya berkongsi satu tangga) kebanyakannya anak dara, perempuan berlagak seperti lelaki (tomboy) dan ada juga yang dah berkeluarga (tiga buah keluarga sahaja). tapi tangga rumah saya kotor macam semua mereka itu adalah lelaki (minta maaf ye lelaki, kadangkala anda sebenarnya lebih bersih dari anak dara).

berbalik kepada cerita saya meletakkan nota di bawah pintu rumah jiran saya tu, esoknya bila saya balik dari kerja saya tengok depan rumah saya dah basah dan comot kerana dia simbah air (mungkin air bersih) untuk bersihkan air sampah mereka. dia simbah air tu seolah-olah sengaja menghala ke pintu rumah saya. oh tuhan! apalah yang ada dalam hati dan kepala hotak mereka. apa yang saya mampu buat adalah bersabar. dan akhirnya saya telah mop depan rumah saya dan juga tangga kerana tak tahan dengan kecomotan yang terhasil dari perbuatan tak bermoral mereka itu.

apa yang membuatkan saya ingin mengemaskini blog saya pagi ini adalah disebabkan kotak rokok yang sentiasa ada di tangga rumah saya. anda bayangkan betapa tangga rumah saya itu sentiasa ada sampah sehinggakan akak yang berada ditingkat dua (saya berada ditingkat 4) telah menyediakan tong sampah untuk orang yang suka buang sampah ditangga. tapi memang dasar manusia yang tak sopan dan x beradap, mereka tetap buang merata-rata sepanjang tangga dari tingkat satu ke tingkat 5 walaupun telah disediakan tong sampah. penyediaan tong sampah itu juga mengakibatkan kejijikan kepada saya dan kakak saya kerana bila sampah dah penuh siapakah yang akan bertanggungjawab untuk membuangnya. dan pada suatu hari kebimbangan saya itu terbukti berasas. sampah dah penuh dalam tong sampah dan agaknya ada kucing selongkar, tong sampah tergolek dan berair!!! arrgghhhhhhhhh!!! jijikkkkkkkkkkk.. dan ya tiada siapa pun yang hendak bertanggungjawab hatta akak yang meletakkan tong sampah itu pun lepas tangan. orang yang buang kotak rokok kat tangga rumah saya tu memang takde otak. ada dah tong sampah kat bawah tp nak juga buang kat tangga rumah saya. tangga rumah saya memang selalu bersih sbb saya akan selalu menyapu dan mop. saya akhirnya beranggapan bahawa orang yang suka buang sampah tu tak boleh tengok tangga bersih. mereka akan cuba mengotorkan supaya tangga dari tingkat satu sampai tingkat lima tu sentiasa kotor.

itu baru cerita pasal sampah, belum cerita ada manusia kencing kat tangga. setiap tangga ada kesan air kencing. jahanam mana tah yang kencing. saya doakan tuhan balas perbuatan dia. saya dah bersihkan kat tangga rumah saya dan alhamdulillah dah takde orang kencing lagi. tp kesan air kencing kat tangga bawah masih ada dan menjijikkan. saya rasa cukuplah setakat ni cerita pasal sampah kat tangga rumah saya. untuk cerita akan datang saya akan kemaskini pasal sampah kat parking di kawasan rumah saya. saya tegaskan di sini bahawa saya tinggal di kawasan orang melayu. 

jadi anda diluar sana jangan perasan sangat orang melayu kita ni lebih bersih dari bangsa lain walaupun melayu tu semestinya islam dan islam itu agama kebersihan. saya berharap mereka ni akan berubah dan keadaan akan menjadi lebih baik. ingat ya orang melayu islam, kebersihan tu merupakan sebahagian daripada iman. jika anda abaikan kebersihan, bagaimana iman anda???




Tuesday, 6 May 2014

malang tak berbau

letih betul la aku sekarang ni. memang betul orang kata malang tu tak berbau. baru-baru ni ms dlm perjalanan nak g kelas, kereta aku kene sodok dr belakang. kereta viva jgk yang sodok aku tu. pastu ingat boleh la setel tepi pasal dia beria-ia kata nak byr. ayat dia mcm ni "takpe kak, esok akak sms je sy bape ringgit kena nnt sy bank in". kita tgh susah hati tu rs lega la dgr. bila hari esoknya, dah buat quotation kat perodua, aku kene lebih kurang RM1600. aku terus call dia nak ckp dia kene bank in kan duit ikut harga quotation tu. tetiba je takleh nak byr. kata dia "sy ada rm 300 je kak, kete sy pun kene rm 1200". wah2 cantik betul perangai. kete ko nak betulkan elok2 boleh byr harga tu, kete aku nak byr rm 300 je.

patutnya dia priority kan la aku pny kete. setel kete aku baru la fikir nak betulkan kete dia. berdolak-dalik taknak byr. nak byr rm 300 je, pastu selebihnya nak byr ansur2. wehh kalau kau lari sapa nak tanggung kete aku nih. ayat dia lg "jgn risau kak, sy ni jenis yg bertanggungjawab". woii, orang gila pun tak mengaku diri dia gila. ko ingat aku nak percaya dgn pengakuan kau tu. apa jaminannya. sbb ko belajar syariah. berapa ramai org belajar agama yg korup. toksah le nak dok kencing aku. last2 aku ckp ngan dia kalau susah sgt moh kita ke balai buat repot pastu klem insuran. eh tup-tup ada pulak duit rm 1600 tu. adoii letihnya la aku. kali ni aku tekad apa nak jd, jd la. aku nak buat repot jgk. aku pun mendapat sokongan dari cik tinta kedua utk berhati keras buat repot. lalu aku pun meredah kegelapan malam bertolak ke kajang nak buat repot pasal kene kat area ukm tu kene buat repot kat trafik kajang.

dlm pada nak g balai tu dia duk ajak aku jmp tempat lain. kejap kat maidin, kejap kat tol sg besi. eh budak ni kang. last2 jmp gak la kat balai. yg dia takut sgt tu rupa2nya bukan kete dia. patutlahhh..dah setel sume aku pun berambus dr situ. la ni, beberapa minit sebelum aku tulis blog ni, ada aku sms dia kali ke2 nak mintak polisi insuran pasal kedai bengkel tu suh mintak sendiri. dia boleh jwb apa tau "skrang tgh bizi, tgk la nnt dah free sy faxkan". kan aku dah ckp dia ni jenis tuutttttt..ni aku mintak salinan polisi tau, bukan duit. punya la baik perangai dia. pastu aku dah malas nak layan, aku call je bengkel tu tny takde cara lain ke. rupanya ada, diorg boleh amik salinan polisi tu tp aku kene byr rm20. laa awal2 tak ckp. kalau awal2 bgtau xde hinginnya aku nak sms budak sekor nih.

sekarang ni rasanya dah nak setel. tinggal nak tggu laporan penuh dr balai polis kajang je. tu pun aku guna runner g amik dokumen tu sume. aje gila aku nak berulang ke kajang x sudah2. kene la dlm rm 200. kata miss wong aku boleh klem insuran. mana2 lah miss wong. janji kete aku sihat mcm bese. aku tny kawan2 yg berpengalaman eksiden sume mcm senang je. tp kene kat aku ni susah kenmain. agaknya Allah nak jdkan perkara ni sbg pengalaman berharga aku. jd aku pun amik keputusan nak coretkan rentetan kemalangan dan proses membuat repot utk bg pedoman kat orang lain. tp dlm entri yang akan dtg. tungguuuuuuuuuu :)

dalam keadaan kesusahan ni org yg byk bagi dorongan dan nasihat adalah si cik tinta kedua, kak anom (opismate aku) dan kak wati (kawan lama). terima kasih byk sbb sudi tolong aku. mudah2an Allah permudahkan urusan mereka bertiga ni dan jg orang2 lain yang menolong secara langsung atau tak langsung. mudah2an syurgalah tempat kalian.


~~~sentiasa la bersabar ketika ditimpa musibah, Allah sentiasa membantu kita~~~


Thursday, 24 April 2014

the big bad wolf 2013...wooff..woofff..

aku pergi bbw ni masa che ta kawen kalau tak silap. bulan doblas 2013. lama dah tp baru ada kesempatan nak coret-coret kat sini. memang rambang mata la kalau pegi bbw ni. dahlah murah buku-bukunya, kulit buku pun yang jenis cantik-cantik punya. aku takde senarai buku pun yang nak di beli masa pergi bbw ni. main redah je. sudahnya masa jalan-jalan nak pilih buku, bukan tgk synopsis pun, aku beli sbb kulit buku tu lawa je. hahahaa..isi dalam lain cerita dik non. yang penting baca (baca ker!!)..hahahaha




ni le buku yang aku beli tahun lepas

ni buku budak-budak tu.




ni buku cik tinta kedua




ni buku budak-budak tu lagi.

ni buku budak-budak tu lagi dan lagi.



ni salah satu dari budak-budak tu.


dalam banyak-banyak buku tu sume ada yang dah hancur, ada yang separuh hancur, ada yang elok je bersusun kemas. buku aku la yang banyak lagi tersusun kemas. hahaha takde masa la nak baca. nak buat esemen lagi, nak belajar bahasa mandarin lagi, macam-macam lagi lah (banyak nau alasan).

untuk tahun 2014, bbw ada kat Melaka. dah lepas dah tarikhnya. kita tunggu yang dekat kl nnt. nak g lagi. nak tambah stok. yayyyyyyyy!!







tekad..berazam..bersemangat....

Kali ni aku memang bertekad. Aku nak update blog aku ni dari semasa ke semasa. Apa nak jadi, jadilah. Aku tak kira. Aku tak kira...

Lepas taip beberapa patah perkataan kat atas tu aku dah rasa bosan dan malas nak update blog. Hahahahaaa..Hangat-hangat taik hanj..