Wednesday 21 March 2018

Aktiviti Masa Lapang Jilid 1: Belajar buat roti

Assalamualaikum

Banyak aktiviti menarik yang boleh kita buat untuk memenuhi masa lapang. Salah satunya ialah belajar buat roti. Minggu lepas saya berkesempatan untuk menyertai kelas membuat roti. Alhamdulillah mak bayarkan duit yuran. Hehehe saya manalah ada duit nak bayar yuran. Kebetulan yuran pun tak adalah mahal sangat. Mudah-mudahan mak dilapangkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan.

Lepas kelas berakhir minggu lepas, saya masih belum berkesempatan untuk membuat roti yang telah saya pelajari. Tak apalah. Nanti ada masa dan rezeki bolehlah buat. Jom tengok gambar saya di dalam kelas.

Lepas menguli menggunakan mesin noxxa, kita kenalah uli menggunakan tangan juga untuk buat roti yang kita suka.


Letak sosej. Kalau buat sendiri letak la sebatang. Ini guna barang cikgu jadi letak sebelah sosej je. Hehehe

Balutkan dia 

Hiris-hiriskan menjadi 10 hirisan. Putuskan sosej tapi jangan putuskan doh. Saya dah tersilap. Dapat 7 hirisan sahaja.

Tolak-tolakkan dia. Hahaha tangan kayu. Tak berapa menjadi. Tapi oklah tu.

Ini roti yang dah siap bakar.




Roti pizza.

Roti sosej lagi.

Buat sos butterscotch. Untuk dimakan dengan roti sarang lebah. Roti sarang lebah gambar tapi malas nak muatnaik.


Mexican bun tapi tak berapa menjadi. Habis bocor mentega dalam roti. Nanti boleh cuba buat lagi.

Banyak lagi gambar tapi bercinta sungguh nak muat naik. Jadi kita tengok apa yang ada jelah kan.

Bolehlahkan daripada tak ada buat apa-apa dekat rumah. Sebenarnya Banyak je kerja kat rumah tapi sesekali kenalah keluar buat aktiviti. Kalau tak bosannya. Kepada sesiapa yang rasa bosan bolehlah cari aktiviti macam ini. Ilmu dapat, bosan pun hilang. 

Jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment