Tuesday 27 March 2018

Pusat rawatan al-Hidayah Umbai dan Bukit Gambir

Assalamualaikum

Segala puji-pujian hanya untuk Allah s.w.t pencipta sekalian alam. Selawat dan salam untuk rasul junjungan tercinta Nabi Muhammad s.a.w serta seluruh ahli keluarga baginda dan juga para sahabat.

Apakah kaitan pusat rawatan al-hidayah dengan Bukit Gambir? Sayalah yang mengaitkan antara dua tempat ini. Alkisahnya, saya pergi menemani emak untuk buat rawatan di sini. Pada mulanya kami hendak pergi pusat rawatan kemudian pergi ke kedai untuk beli barang untuk berniaga petang nanti. Masa saya baru sahaja meletakkan kereta berhadapan dengan kedai 99 Speed Mart, Mak Andak telah menghubungi emak saya. Kata beliau, "De, aku nak datang rumah kau ni. Aku dah siap dah ni. Tinggal nak bergerak ke rumah kau je ni"

Emak saya menjawab, "eh kau tunggu aku dekat Bukit Gambir la. Aku nak beli baju raya la."

Kata mak Andak, "oh ha yelah. Nanti jumpa kat Bukit Gambir."

Jadi bermulalah pengembaraan saya dengan mak ke Bukit Gambir. Rancangan yang tidak dirancang. Boleh ke ayat macam tu. Hahaha! 

 Selain membeli belah baju raya, kami juga borong buah durian dan juga lokan.
Sekilo RM5. Harga nak tutup gerai. Mula-mula RM6 kalau tak silap. Satu beg plastik ini bersaman dengan 10kg. Tapi abang tu suruh bayar RM45 je.

Saya cuba panggang lokan. Dulu saya pernah panggang tiram dengan kupang. Tapi lokan menghasilkan lebih banyak air berbanding tiram dan kupang. Jadi rasanya sama saja macam direbus.

Tengoklah buih dia.

Dah terbuka sedikit. Saya cuba tengok dalam cengkerang. Sekalinya saya ternampak lokan tengah menggeliang geliut. Aduh ngeri pula. Hahaha. Liat juga nyawa lokan ni.

Masa ini pun dia masih hidup lagi. Lepas itu saya terbalikkan cengkerang, barulah dia diam tak bergerak lagi.

Dah masak dah. Sedap. Manis dan masin semulajadi.
Anda suka makan lokan? Kalau yang belum pernah cuba, silalah cuba. Sangat sedap. Tak rugi merasa. Tapi kalau yang ada penyakit gout tu janganlah cuba-cuba. Nanti merana. Hehehe!

Seronok juga kan jalan-jalan. Santai-santai saja. Ada rezeki boleh jalan lagi.

Sekian, jumpa lagi!

No comments:

Post a Comment