Tuesday 12 September 2017

mandi-manda di Gunung Belumut, Batu Pahat

Assalamualaikum semua,

fuhh setelah sekian lama, bertahun-tahun. dengan tak ada masa, dengan isu kencing tikus bagai, aku dah lama tak menjejakkan kaki aku di mana-mana air terjun dekat Malaysia ni. Sampailah suatu ketika, tengah lepak-lepak dekat rumah Mak Mala (mak sedara aku), tercetus idea untuk pergi berkelah di Gunung Belumut. Mak Mala yang ajak secara tiba-tiba. Kami yang ada masa tu terus teruja. apa lagi, semua terus setuju. Keesokan harinya kami bertolak dua kereta untuk pergi berkelah. Mak Mala masak nasi, asam pedas ikan mayong, sayur goreng dan ikan goreng. Kami yang muda-muda ni bawa roti, air, jajan dan sebagainya. Lupa nak ambil gambar makanan sebab dah lapar sangat dan teruja nak berendam.

cantik sangat kawasan gunung Belumut tapi ada pacat. aku tak suka pacat. Dak anyah dah kene gigit sikit tapi sempat perasan. jadinya tak sampai berdarahlah. gatal kata dia. berhari-hari rasa gatal. lepas makan cepat-cepat kami turun je air sebab takut kene gigit dengan pacat. Masa tengah makan pun aku nampak pacat lalu depan aku. eewwww!!

pacat tu tak apalah sebab memang habitat dia dalam hutan. yang paling tak best ialah sampah bersepah-sepah. kita tengah mandi pun sampah lalu lalang depan batang hidung. tolonglah bertanggungjawab sikit wahai rakyat Malaysia. aku rasa kecewa sangat tengok orang-orang yang tak bertanggungjawab macam ni. 

Cakap banyak tak guna, jom layan gambar!





cik abang yang gagah perkasa tolong angkat makanan



























apa pun, masa ni semua orang gembira dan menikmati percutian yang indah walaupun ringkas. yang paling penting kita dapat meluangkan masa dengan keluarga dan saudara mara. harap-harap saat indah ini akan berulang lagi. Amin!

No comments:

Post a Comment