Tuesday 26 July 2011

diskriminasi; cantik vs tak cantik


malam ni aku takleh nak tdo memikirkan perkara ni. tak leh lelap mata langsung. salah ke menjadi seorang yang tak cantik. yang tak cantik tu mmg sepatutnye diperlekehkan ke. diejek2, dibeza2. org cantik ada perasaan, orang tak cantik pun punya perasaan. jgn la dibeza2kan. luka betul hati aku ni bila org asyik membeza2kan cantik dgn tak cantik.


aku tergolong dalam kategori yang tak cantik tp sbg manusia aku ada perasaan. agaknya apa perasaan korang kalau hampir setiap hari korang kene usik dgn cara dibanding2kan dgn opismate korang yg cantik. luka hati ni tau tak. perit sgt. tak cantik tak semestinya tak bgs. tak cantik tak perlu diejek. itu kurniaan ilahi. jauh dari kudrat aku. semuanya pemberian tuhan. tak boleh ke terima seadanya. masih perlu ke budaya beza membeza.


aku tak tau la smp bila nak tahan sume ni. mcm sial. paling menyedihkan bila jalan dgn opismate yg cantik org hanya akan menyapa si cantik je. yg tak cantik mcm tak wujud. halimunan. bila makan semeja si cantik jd keutamaan, si tak cantik jd halimunan. perit sgt bila ada org mengusik dgn membeza2kan si cantik dgn yg tak cantik dpn org ramai. 


aduhai, kami punya perasaan wahai manusia durjana. jgn dihina kami ni. kurniaan ilahi tak terdaya kami menolaknya. berkawan pun mcm tu. ada kasta. kau tak cantik kau pegi mampus. yg cantik aku layan first class. yang cantik jd kwn setiap ms. yang tak cantik jd kawan bila perlu. mmg sialan.




No comments:

Post a Comment